...
18 Februarie, 2019

Joseph  Kosuth transformă un simplu obiect într-o dezbatere despre limitele artei

Fotografie Arta conceptuală este curentul artistic în care ideea unei opere primează, în detrimentul formei finale. Este o artă ce se naște în minte și trebuie percepută cu mintea, iar când căile ei întortocheate sunt descifrate, satisfacția este garantată. 

Joseph Kosuth (n. 1945) este un artist american care, la doar 20 de ani, a revoluționat lumea artei cu o lucrare foarte simplă, dar considerată de mulți genială – One and Three Chairs (1965), un scaun în trei ipostaze diferite, un scaun obiect, definiția scaunului din dicționar și o fotografie a aceluiași scaun. Ceea ce este de reținut este că scaunul este acel obiect reinventat la nesfârșit în lumea artei. 

Joseph Kosuth se alătură lui John Baldessari și lui Sol Lewitt, un frate mai mic al lui Marcel Duchamp. Dacă Baldessari se folosește de video-uri și fotografie, iar Sol Lewitt de desen și sculptură, Kosuth se aproprie mai mult de precursorul artei conceptuale, Marcel Duchamp, utilizând obiecte obișnuite pe care le transformă în opere de artă. 

În One and Three Chairs, observăm cele 3 reprezentări în care un obiect poate exista - tridimensional, scaunul în sine, bidimensional, fotografia, imaginea scaunului și conceptual, definiția scaunului din dicționar. 

Prin această lucrare, Joseph Kosuth chestionează puterea limbajului și a fotografiei de a reprezenta și transformă un simplu obiect într-o dezbatere despre limitele artei și de ce nu, despre limitele lumii noastre. Care dintre cele trei ipostaze este cea care definește cel mai bine scaunul? Cum trebuie să arate sau să fie definit un scaun pentru a fi un scaun? 

În arta conceptuală, artistul devine un intelectual, fiind  mai apropiat de domeniul filosofiei, decât de domeniul artei plastice, iar adevărata valoare a artei este aceea de ne încuraja reflecția asupra vieții și a extraordinarului prezent în obișnuit.  

Articole Similare

Vezi toate articolele