...
02 August, 2018

Peter Greenaway – cinematografie fără poveste

Film Peter Greenaway (1942) este un regizor, scenarist și artist ce proclamă un nou stil de cinema, pur vizual, un cinema al experienței, în care povestea este considerată a fi de domeniul trecutului. Greenaway creează un cinema ce se autochestionează, ce își deconstruiește și construiește granițele constant.

Filmele lui Greenaway sunt picturi în mișcare, adevărate capodopere ale compoziției și cromaticii. Procesul de defamiliarizare este adesea folosit de regizor – prin acest proces audienței îi sunt prezentate lucruri comune, obișnuite într-un mod ciudat și nefamiliar tocmai pentru a-i mări percepția asupra familiarului. Greenaway nu este interesat de normal, ci de extraordinar, de neobișnuit și forțează audiența să pună la îndoială limitele realului. Acesta importă în cinema concepte ale artei contemporane și neagă nevoile industriei de film pentru poveste. În opera lui Greenaway, arta chestionează rolul artei, iar cinema-ul este un spațiu al reinventării în raport cu prezentul și tehnologia în continuă dezvoltare. 

Unul din cele mai cunoscute filme al sale, The Draughtsman’s Contract (1982), este inspirat de perioada în care Peter s-a pregătit pentru a deveni artist, iar mâinile ce desenează din peliculă sunt chiar mâinile sale. Referințele din film includ picturi de Vermeer, Caravaggio, Georges de la Tour și Rembrandt. Ceea ce au în comun acești artiști este modul revoluționar de a trata lumina, pe care o fac personaj principal în compozițiile lor, iar acest aspect este speculat și de Greenaway.

The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover (1989) este o comedie neagră în care Greenaway creează un microcosmos într-un restaurant. Scandalos datorită scenelor de violență și nuditate, filmul nu a  fost pe placul multora, însă rămâne un exemplu de artă transgresivă în care grotescul se îmbină cu sublimul. 
 

Peter Greenaway este președinte onorific al Festivalului de Film Experimental București (BIEFF) ce încurajează și promovează experimentele filmice la granița dintre artă vizuală și cinema.


                            

Articole Similare

Vezi toate articolele
  • ...

    Teatrul: drama queen

    Teatrul este o experiență cognitivă într-un spațiu performativ, ajunsă astăzi după multe transformări la intersecția mai multor mijloace de exprimare artistică.

    Citeşte articolul
  • ...

    Filme care ne inspiră | Intro

    Cinematografia este un mijloc de comunicare, un dialog constant între audiență și regizor. Este o artă vie care evoluează la fel cum evoluează și limbajul. Ne uităm la filme pentru că ne distrag atenț...

    Citeşte articolul
  • ...

    TV gone digital

    În contextul Netflix și al altor jucători mari de pe piață canalelor TV care produc și difuzează în exclusivitate în mediul online, apar și replici independente, care au o agendă nișată.

    Citeşte articolul