...
02 Noiembrie, 2018

Tehnologia care schimbă industriile: cum arată agricultura high tech?

Tehnologie Îți imaginai acum 20 de ani că nu te vei mai uita la televiziuni urmărind programele tale favorite sau că agricultura nu se va mai face așa cum știe bunicul? Ei bine, domenii pe care nu ni le puteam imagina au fost schimbate de tehnologie. Am ales să trec în revistă câteva. 

Nu numai industria tutunului a fost schimbată de tehnologie, IQOS fiind unul dintre bunele exemple prin care poți transforma ceva care arăta la fel de zeci de ani, cu alternative mai tehnolgice și mai puțin periculoase. Dar hai să vedem ce alte domenii au fost influențate. 

Industria televiziunii

Odată cu apariția telefoanelor mobile performante, adică după fatidicul an 2007, când a apărut iPhone-ul, lumea s-a modificat. Știrile s-au mutat pe internet; consumatorii folosesc mai mult telefonul mobil decât laptopurile. Odată cu dezvoltarea telefoanelor, tabletelor și a internetului a apărut și lumea video-ului. Astăzi televiziunile sunt niște dinozauri lenți care nu reușesc să interacționeze cu utilizatorii lor și tinerii consumatori nu înțeleg ideea de a fi blocat pe un program fix. Netflix a schimbat radical paradigma. Oamenii nu mai așteaptă săptămână după săptămână apariția unui episod. Oamenii fac binging. Și apoi trec la următorul serial atunci când doresc ei. Sau și-l descarcă pe telefon ca să-l urmărească în avion. Nici măcar HBO, care era considerată o televiziune modernă, nu reușește să se adapteze, iar HBO Go e o încercare timidă și plină de probleme. 


Dar nu numai Netflix arată schimbările care vin. Video-ul nu se mai ține astăzi la orizontal. Oamenii vor să consume conținut care arată ca dispozitivele lor. Nu mică mi-ar fi mirarea să apară televizorul vertical în curând. Urmărim milioane de video-uri verticale. Iar o aplicație din Statele Unite arată că televiziunea poate fi făcută și așa. Se numește HQ Trivia și, pe scurt, este un concurs care are un prezentator real și care este organizat la oră fixă și, cu toate acestea, atrage milioane de utilizatori instantaneu pentru competiție; dacă ieși din aplicație în timpul jocului de întrebări și răspunsuri pierzi șansa să câștigi premii reale. 

Fermierii

Fermierii erau cei care foloseau căruțe sau tractoare și știau din moși-strămoși cum se cultivă anumite plante. Astăzi agricultura, chiar și în România, e făcută cu ajutorul senzorilor. Tractoarele sunt smart și conectate la internet, dronele monitorizează culturile și oferă date în timp real pe tablete, iar pesticidele și substanțele de protecție sunt împrăștiate conform unui plan pus la punct de aplicații care iau în calcul toate datele problemei. 

Educație - prin aplicații și prin YouTube

Și educația e un loc care-n România nu ține deloc pasul cu timpul. Cum poți să ceri adolescenților să învețe de pe cărți vechi și să citească Ion Creangă atunci când viața lor se împarte între Mikey Hash și Shelly? Cum poți să le vorbești de pilde țărănești, atunci când pentru ei trapul sau ultima provocare de pe Youtube contează mai mult. 
Generațiile se schimbă. Nu sunt mai bune sau mai rele, ci pur și simplu diferite. Iar educația s-a schimbat în multe țări. Ea se face de pe tablete, cu realitate virtuală și augmentată sau direct pe YouTube. Numeroase vloguri devin adevărate resurse educaționale astăzi, pentru că vloggerii cresc și vor să ofere ceva înapoi societății. Când au urmărit profesorii ultima oară un vlogger?

Industria muzicală

Anul trecut s-au vândut mai multe vinyluri în Statele Unite decât CD-uri. Vremea CD-urilor sau a casetelor a trecut. Vinylul a rămas aici, pentru că oferă un sunet diferit și o experiență unică, dar toată industria muzicală s-a schimbat. Artiștii se distribuie pe Spotify, Apple Music, Google Music sau Deezer. Nu mai vând efectiv marfa ca pe vremuri, ci se adaptează. Muzica a devenit de masă. E accesibilă tuturor în cantități industriale. Ceea ce putea face doar radioul cândva, acum o face Spotify. Apeși Shuffle Play și asculți fără nicio ordine prestabilită. 

Iar industria muzicală trăiește poate un reviriment al interacțiunii cu fanii. Pentru că artiștii înțeleg că e mai bine să faci concerte, să fii prezent acolo, în fața fanilor, să vinzi merchandise sau să creezi conținut online. Din acest motiv numeroși artiști sunt astăzi și vloggeri, pentru că interacțiunea nu mai stă doar în piese, ci și în viața lor. Fie că ne place sau nu, e o lume voyeruristică. 

Sunt și domenii care încă rezistă, deși cu greu. De exemplu, cărțile fizice se vând în continuare în număr destul de mare, librăriile rezistă, dar nu și în Statele Unite, acolo unde Amazon a distrus concurența, iar presa se trasnformă cât de cât, deși există un reviriment al printului. Industriile vor mai rezista tehnologiei, pentru că schimbarea e grea, dar nu pentru mult timp. Și de unde nu te aștepți, disrupția se va produce. 


 


                            

Articole Similare

Vezi toate articolele