...
08 Aprilie, 2019

Viitorul e aici și nu e telefonul pliabil

Tehnologie Fiecare an în lumea smartphone-urilor vine cu un trend specific, iar 2019 e anul în care producătorii vor să împingă în piață telefoanele pliabile. Dar cât de ancorat în realitate este acest trend?

Ca jurnalist care scrie despre tehnologie de mai bine de opt ani, am văzut multe trenduri venite și care au apus rapid. Cele mai periculoase au fost cele care ne entuziasmau pe noi, pasionați și cunoscători, dar treceau pe lângă clientul final al companiilor producătoare. 

Un produs nu este bun decât atunci când ajunge în mâinile oamenilor și e folosit, altfel e un concept foarte frumos și cam atât. Dacă un client nu dorește un telefon pliabil, atunci acel produs poate fi doar excepțional din punct de vedere ingineresc, iar aceasta pare a fi problema pentru 2019. Telefoanele pliabile au entuziasmat presa tech, dar publicul a rămas rece. Între un Huawei P Smart 2019 care costă 1.000 de lei și un Huawei Mate X pliabil, de 2.000 de dolari, cititorii au ales P Smart. L-au căutat, au citit, au fost interesați. Și pentru că prețul e unul mare pentru telefonul pliabil, dar și pentru că nu au găsit încă folosul lui. Spre deosebire de pliabile, iPhone a creat entuziasm în rândul publicului larg, chiar dacă majoritatea oamenilor nu-și permiteau terminalul. 

Cum arată piața telefoanelor pliabile?

Huawei a anunțat Mate X un pliabil de 6,6 inci atunci când este închis și 8 inci când e folosit în modul de tabletă. Promisiunea telefoanelor pliabile e că ai două terminale într-unul, inclusiv o tabletă. Dar tabletele au apus de multă vreme. Terminalul e puternic, iar din testele văzute până acum la specialiști, ecranul se comportă chiar foarte bine. În schimb, e foarte gros când e pliat și nu arată deloc ca terminalele obișnuite. 

Samsung Galaxy Fold e varianta lansată de Samsung care are un ecran mare de 7,3 inci și un ecran foarte mic atunci când e pliat. Acesta e și mai ciudățel, pentru că e gros și ecranul obișnuit e extrem de redus în dimensiuni. În plus, deși trebuie să fie lansat pe 26 aprilie, am dubii legat de el pentru că la prezentarea oficială niciun jurnalist nu a avut voie să-l atingă, iar pe imaginile oficiale telefonul a părut că lasă o dungă în momentul când îl deschizi din pliere. 

Și alți producători au anunțat că vor lansa telefoane pliabile anul acesta: Motorola vrea să relanseze Razr, Xiaomi pregătește un telefon curbat, iar o firmă din China, Royole, are deja un prototip funcțional. 

Care e problema telefonului pliabil?

Ce am văzut până acum reprezintă niște telefoane care inovează doar de dragul inovației și nu au niciun folos pentru productivitatea utilizatorului. Telefoanele mobile ne-au transformat viața și ne-au făcut mai productivi:  mail-uri, telefoane, mesaje, internet, totul într-un singur loc. 

În schimb, promisiunea făcută de telefoanele pliabile nu este una viabilă. Pentru că nu există. E un telefon ca oricare altul la nivel de funcții, doar că devine mai mare sau poți să faci mai multe lucruri în același timp. Telefonul pliabil, din punctul meu de vedere, este un eșec care-și așteaptă deja finalul. Poate voi fi contrazis de piață și voi deveni un fel de CEO Microsoft, care, atunci când s-a lansat iPhone, a zis că nu există nimeni care să vrea un telefon atât de scump și fără butoane. Dar vreau, de fapt, să trec prin câteva concepte și trenduri de smartphone-uri care au venit și au trecut. Și nu le simțim lipsa. 

Realitatea virtuală și telefoanele

Acum câțiva ani a început să apară trendul realității virtuale și să fie împins în față ca următorul mare lucru în lumea tehnologiei. Producătorii au început să lanseze căști de realitate virtuală, iar cei de smartphone-uri au plusat cu variante simple, în care-ți puneai telefonul și aveai conținut tridimensional. Dar cine le-a vrut? Aproape nimeni. Toată lumea părea că are o cască de realitate virtuală ieftină, din plastic, pe care a folosit-o o singură dată. Apoi au fost uitate prafului. 

Conținutul de realitate virtuală nu s-a dezvoltat pentru consumatorul final, iar singurii producători competitivi sunt cei care fac căști integrate, utile pentru zona de business sau pentru jocuri complexe. De doi ani nimeni nu a mai vorbit de realitate virtuală în lumea smartphone-urilor. 

Facebook Phone

Era o vreme când tot ce se vorbea era un telefon Facebook. Rețeaua socială devenea din ce în ce mai mare și următorul pas era, evident, lumea telefoanelor mobile. Adică Facebook să fie în buzunarul oricui, printr-o scurtătură ușoară. Așa că HTC First a fost primul telefon "Facebook". Un terminat cu butoane și touchscreen, foarte slab tehnic, care avea un buton dedicat pentru Facebook. A fost o dezamăgire, iar apoi oamenii și-au dat seama că oricum Facebook este ubicuu, iar la o simplă apăsarea a ecranului pe aplicația lui Zuckerberg îi duce în acea lume. Nimeni nu avea nevoie de un buton dedicat pentru Facebook, pentru că acela deja exista: era în mintea lor conectată mereu la rețeaua socială. 

Toate telefoanele ciudate de la Nokia

Vă mai amintiți de Nokia N-Gage, Nokia 6800, Nokia 5510, Nokia 8910i, Nokia 3650, Nokia N93? Probabil că doar ca o perioadă a tinereții voastre. Toate acestea au fost niște experimente absolut fabuloase din punct de vedere al designului din partea finlandezilor, pe vremea când încă dominau piața. 

Pentru că feature phone-urile nu aveau nevoie de un ecran mare, Nokia putea experimenta cu diverse forme. A pus tastele în cerc, a făcut un telefon lat cât buzunarul mic de la blugi, a făcut un telefon care se voia consolă de gaming sau unul cu o cameră în lateral. Era epoca nebună a Nokia. Și artistic telefoanele arătau foarte bine, dar nimeni nu știa să scrie pe o tastatură rotundă. Așa că Nokia a ajuns în manualele de business ca un mare eșec. 

Telefoane controlate cu ochiul

Pentru o scurtă perioadă, Samsung a încercat să introducă pe piață un trend interesant. Puteai să dai scroll pe telefon cu ochiul. Era modelul Samsung Galaxy S4 și era entuziasmant. Era un lucru scos din filmele SF. Fascinant. Și chiar mergea, cât de cât. 

Puteai să activezi funcția aceea și dacă mișcai ochiul sau capul foarte fin, puteai da pagina de sus în jos. Minunat. Doar că nimeni nu a folosit funcția aceea pentru că deja ne-a intrat în sânge să folosim degetul și arătai destul de ciudat concentrându-te să fii identificat și să scrollezi. Așa că o invenție mișto a devenit una uitată și la următoarea generație pentru Samsung Galaxy S. 

Exemple mai sunt pe piață de telefoane uitate de istorie. Dar lecția acestora e că inovația de dragul inovației nu înseamnă nimic. Înseamnă un experiment în care brandurile mari se bat în piept că pot face ceva. 

Telefoanele pliabile poate vor fi pe piață câțiva ani, dar nu reprezintă viitorul device-urilor. Cel mai probabil viitorul arată la fel ca astăzi, cu ecran mai bune, cu materiale inovatoare, fără niciun buton sau fără niciun port de încărcare, cu baterii care se încarcă în câteva minute. Viitorul e de fapt aici. 

Articole Similare

Vezi toate articolele